לימוד ניקוד בדרך חווייתית

חוויות מארץ הניקוד

שתפו

לימוד ניקוד בדרך חווייתית

מאת: אירית בן צור – 'במה לעברית'

הגדרת תהליכי לימוד מקוריים וחדשניים כ'חוויה' נפוץ מאוד בימינו אך למעשה זו הגדרה מעורפלת במקצת הנוגעת יותר ברגש מאשר במהות. כדי להסיר מעט את הערפל מעל מילה
יפה זו, הבה נציץ לרגע בכמה מילונים ונראה את מגוון הפירושים הניתנים למילה 'חוויה'.

  1. 'התרשמות עמוקה מאירוע, פעילות, או תהליך שנוטלים בו חלק'

ההתרשמות העמוקה מבטיחה שהחוויה שעברו התלמידים תיחקק בליבם ובמוחם ותירשם בזיכרונם לאורך זמן ואולי אף לתמיד.

  1. 'מעשה או תהליך המעורר התרגשות, התפעלות, התפעמות והזדהות.'

כאשר החוויה שצפה ועולה היא רגשית ומלווה בתחושות חיוביות המתוארות לעיל אין ספק שהתלמידים ירצו לחזור עליה.

  1. 'לחוות – משמעו להתנסות'

החוויות בונות את ניסיון החיים של ילדיכם ותלמידיכם מרגע צאתם לעולם. ניסיון החיים הנרכש ונצבר הוא זה שיקבע את עתידם. חוויה לימודית שלילית עלולה לגרום לפגיעה בדימוי העצמי
ואף להוביל למסקנות שליליות לגבי לימוד אותיות ולימוד ניקוד לילדים. חוויה שכזאת תיצור חסמים בלימוד קריאה. שיעמיקו ככל שהחוויה תימשך ויתפשטו לכל המקצועות שבהם הילדים יידרשו לקרוא ולכתוב.

לאחר השלב של לימוד אותיות לילדי גן או לימוד אותיות לכיתה א' שבו מוגשת לילדים התוכנית הראשונה של 'במה לעברית': שרים ורוקדים עם האותיות מגיע השלב הבא עם התוכנית השנייה ששמה:

'חוויות מארץ הניקוד'

זהו שם המחזמר שכתבתי והלחנתי ללימוד ניקוד בדרך חווייתית וללימוד קריאה. במחזמר, כל אחד מסימני הניקוד הופך לדמות אנושית משעשעת בעלת רצונות ותכונות כשלנו: חיריק הוא טיפוס מצחיק, חולם הוא חולמני, סגול וצירי הם צמד חמד שאוהב לשחק כדורגל, להתגלגל על העשב ולסלק מהלב את העצב. כל סימן ניקוד או צמד – (שורוק וקובוץ / פתח וקמץ)  מוביל את הילדים לטיול במקום שבו ההגייה שלו מולכת. פתח וקמץ למשל ייקחו את הילדים ליער, לנהר ולים, שורוק וקובוץ ירצו לטייל בשוק ובקיבוץ אך תוכניותיהם ישתנו עקב ויכוח שיפרוץ ביניהם והזמן הלחוץ..

תוך כדי ההתרחשות נוצרות תקלות, מתגלים חילוקי דעות, יש סכנות בדרך ונוצר מתח דרמטי. התלמידים נשאבים לתוך העלילה המוקרנת על מסך בלוויית איורים יפים. המחזה גם מושמע – הכול מוקלט ומשוחק לעילא ולעילא.

במחזמר חוויות מארץ הניקוד 5 מערכות, כל אחת מוקדשת לצמד סימני ניקוד או לסימן בודד. בהפסקה שהתלמידים מארגנים במסעדה בקיבוץ, כשהם מתיישבים לאכול מתגלים להם גם שלושת החטפים: חטף-פתח, חטף-קמץ וחטף-סגול.

המחזמר שזור בשירי הגייה רבים וב2 סדרות של תנועות:

  1. סדרה הממחישה בתנועת הידיים את תנועת השפתיים של כל סימן ניקוד או צמד
  2. סדרה הממחישה באמצעות הידיים והאצבעות את הצורה הגרפית של כל סימן ניקוד.

ההתנסות של הילדים בכלי למידה חדשים, יצירתיים, מעוררי השתאות ומרגשים  יכולה להפוך כל חוויה שלילית שקדמה להתנסותם בלימוד ניקוד לחוויה חיובית: ובלתי נשכחת.

התלמידים קוראים את המחזמר עם המנחה, כשעליהם מוטל לקרוא רק את המילים שסימני הניקוד שלהם נלמדו. בכל מערכה ההשתתפות הולכת וגדלה במערכה האחרונה הם קוראים הכל וחוזרים בשלים לקריאה ולמשחק למערכה הראשונה.

הקריאה בסדנה זו אינה רגילה, יש בה נופך תיאטרלי המביא לידי ביטוי רגשי כל מצב קומי או דרמטי, ממחיש את האווירה ואת יחסי הדמויות. ההקשבה המוקדמת למחזמר המשוחק מאפשרת להבין את העלילה טוב יותר  ולחקות – במידת הצורך את דרך ההגשה. הילדים יושבים בחצי גורן וחיידק המשחק החבוי בנפשם דוחף אותם להשתתפות ולחוויית קריאה ומשחק על הבמה הדמיונית שממולם.

בין קטעי המשחק שזורים 26 שירים וכולם קמים לשיר ולהתנועע.

"כך צריך ללמד" הצהיר בפני מנהל בית ספר לאחר צפייה במפגש המסכם של הסדנה. "מה זאת אומרת 'כך צריך ללמד'?" תהיתי והוא ענה:  "המשחק התיאטרלי, הסיפור, השירה והתנועה מפיחים רוח חיים בתהליך הלמידה. המחזמר מביא לידי ביטוי תחושות שהתלמידים יכולים להזדהות איתם וזה המפתח!"

נזכרתי בחוויית הלימוד המורכבת שלי בימי ילדותי שליוותה אותי גם בימי הנעורים: הייתי ילדה תוססת ואנרגטית. הלימודים סקרנו אותי, משכו את ליבי אך סבלנות לשבת ללא תנועה במשך 45 דקות לא הייתה לי. בלית ברירה המצאתי לעצמי דרכי מילוט שונים מהישיבה הקפואה שהובילו להוצאות מהכיתה ולהזמנות תכופות של הוריי לשיחה עם המחנכת. שיעורי הספורט עברו עלי כמובן בנעימים וללא חיכוכים.

הנחייה חווייתית

ההנחיה התוססת של מנחה שהיא שחקנית, מורה לריקוד וזמרת מעוררת את התרגשותם של התלמידים, את השתאותם והזדהותם. ביום שבו הם קולטים את העובדה שהיא גם כתבה  את  המחזמר ושהיא (כלומר אני) גם המלחינה, הם מגיבים בתמיהה והתפעלות ושואלים שוב ושוב אם זה באמת נכון ואיך צצו לי כל הסיפורים והמנגינות.

חווית ההיכרות המרגשת עם יוצרת רב תחומית עוברת כחוט השני ב2 הסדנאות הוספות של "במה לעברית":

סדנה ללימוד אותיות לילדי גן ולכיתה א': שרים ורוקדים עם האותיות  סדנה לתיקון ומניעת שגיאות כתיב: קולות ממלכת האותיות  

הילדים מקבלים מושג על עבודת השחקן בתיאטרון ועל האימונים הנדרשים לפיתוח מיומנויות הבמה: אנחנו עובדים על עמידה מול קהל, ריכוז, הגייה ברורה, הבעה גופנית, שימוש בקול הבעה רגשית, הקשבה ל ושיתוף פעולה. במהלך הסדנה משאת הנפש הכמוסה בליבם של ילדים רבים להיות שחקן / שחקנית לרקוד ולשיר מקבלת מענה ומתחילה לקרום עור וגידים.

שלושת המחזות של 'במה לעברית' ללימוד קריאה ואיות נכון באמצעים תיאטרליים, זכו במכרז של משרד החינוך והוכנסו למאגר התוכניות.
המספר במאגר – הכולל את 3 התוכניות: 2692

 

אולי יעניין אתכם גם:

במה לעברית
חוכמת העברית

האוצרות החינוכיים שבמילים

השפה העברית בנויה משורשים. לכל שורש 3 אותיות שאפשר לשנות את סדרן ולבנות שרשראות של מילים שיש ביניהן קשר רעיוני. זוהי ייחודיותה של השפה העברית.

לימוד קריאה חוויתי
לימוד קריאה

משוב מבי"ס 'יהל"ם' באשדוד

מאת: חדוק רויטלמנהלת בית הספר  לכל מאן דבעי                                   

לימוד קריאה חווייתי
לימוד קריאה

משוב מבי"ס 'אמונים' בגבעתיים

מאת: איתן הגלילימנהל בית הספר בדימוס הנדון: המלצה לאומנית היוצרת – אירית בן צור אירית בן צור עבדה בבית ספרינו ככוריאוגרפית להצגות סוף השנה במשך