לימוד ניקוד לילדים

שיר 5 התנועות

שתפו

לימוד ניקוד לילדים
מאת: אירית בן צור 'במה לעברית'

הכותרת: 'לימוד ניקוד לילדים' שגוייה! אך זה הניסוח הגוגלי המקובל ומי אני כי אלין? פירוש הכותרת פשוט למדי: מלמדים את הילדים לנקד. האם זו הייתה כוונת המשוררת? לא ולא! שהרי מי מלמד בימים אלה לנקד? אפילו בחטיבות ובתיכונים בניגוד גמור למה שהיה נהוג בעבר, התלמידים אינם לומדים לנקד! ואם הם לא לומדים ניקוד אז אין צורך בידע דקדוקי על החלוקה להברות סגורות והברות פתוחות, על שווא נח ושווא נע, על השורשיים, על הפעלים והבניינים, על שמות העצם ועל הגזרות ובקיצור: אפשר לוותר על ההתמצאות הבסיסית בכללים ובחוקים של שפתינו העתיקה והיפה; ורק הלב המאזין לכל רחש, מתכווץ מההפקרה הזאת של השפה. אך כרגע, על אף מצבה העגום והעצוב מה שבאמת חשוב זה להבין את הכוונה הנסתרת של הכותרת המבטיחה: 'לימוד ניקוד לילדים'. ובכן הכוונה היא: 'לימוד סימני הניקוד לילדים'. ובשפה עוד יותר מדויקת ובהירה אומר: 'הכרת סימני הניקוד לילדים ולימוד קריאה'. כותרת לא קצרה, אך קולעת!

האתגרים בלימוד קריאה

בשלב הראשון עוסקים ההורים, הגננות והמורות ב'לימוד אותיות לילדי הגן'  ו'לימוד אותיות לכיתה א'. תהליך זה נמשך כשנה בגן חובה ובעת הצורך הוא גולש לכיתה א'. לאותיות האל"ף בי"ת נכתבו והולחנו שירים רבים שילדינו גדלים על ברכיהם. השירים מסייעים להם לקלוט את שמות האותיות ולהפנים את הסדר הקבוע שלהן. בשנה הראשונה בבית הספר, חוזרים עדיין על שינון האותיות, אך כובד המשקל עובר להיכרות עם סימני הניקוד: עם שמותיהם המוזרים, עם צורתם הגרפית, עם תנועת השפתיים הנדרשת להגייתם ועם תנועת השפתיים והלשון המתרחשת בשילוב עם האותיות. מדובר בתהליך לימודי מורכב וקשה ואין כמעט שירים שיכולים להקל ולהשביח את המלאכה.סימני הניקוד הם כמו שפה חדשה שלמילותיה אין קשר למציאות שבה ילדינו חיים ואף שירים אין לה.

מי זוכר את שמות סימני הניקוד?

בדקו עם עצמכם ועם אנשים בגילאים שונים, קרובים ורחוקים כמה שמות של סימני ניקוד חקוקים בזיכרונם? ועוד שאלו: מי זה קובוץ? ומה שמו של סימן הניקוד הדומה לו בתנועה? מה ההבדל בין סֶגּול לסָגול? איך מאייתים את סימן הניקוד צירי? (לא צרה) ומה ההבדל בין שווא נח לשווא נע? וכל זאת למה? כדי לחשוף את ההבדלים במטען הידע הלשוני הקיים בין הדורות ולהבין עד כמה הידע העברי הבסיסי הולך ופוחת.

'במה לעברית' ומשימותיה

'במה לעברית' לקחה על עצמה משימה מאתגרת: ללמד קריאה ולהנחיל את מיומנויות הלשון בגישה אחרת:  דרך סיפורים, שירים, מוזיקה ותנועה.                                            
באמצעות התוכנית הראשונה המיועדת לילדי גן וכיתות א' יכירו הילדים את האותיות העבריות. שם התוכנית: שרים ורוקדים עם האותיות

באמצעות התוכנית השנייה המתאימה לכיתות א ב' יכירו ילדיכם ותלמידיכם את סימני הניקוד ויעשו את צעדיהם הראשונים בקריאה. שם התוכנית: חוויות מארץ הניקוד

באמצעות התוכנית השלישית המיועדת לכיתות ג' ד' יצטמצמו לילדיכם ולתלמידיכם שגיאות הכתיב ואולי אף ייעלמו כליל. שם התוכנית: קולות ממלכת האותיות   

בשלוש התוכניות הללו מתקיימת האנשה מלאה של האותיות וסימני הניקוד. בעלילות שנרקמו למען ילדיכם ותלמידיכם הם הופכים לדמויות אנושיות המככבות כל אחת במחזמר שלה. התלמידים יכולים לצחוק איתם, לטייל איתם, לשחק איתם, להתווכח איתם ולהזדהות איתם וכך – מלאכת ההפנמה של שמות האותיות ושמות סימני הניקוד נעשית כמעט מעצמה.

בתוכנית חוויות מארץ הניקוד על התלמידים להכיר לא רק את שמות סימני הניקוד, אלא את צורתם הגרפית ואת הגייתם. מתוך מטרה לצור תהליך של לימוד ניקוד בדרך חווייתית, שזרתי במחזמר שלל שירי הגייה המלווים ב2 סדרות של תנועות:

  1. סדרה הממחישה בתנועת הידיים את תנועת השפתיים של כל סימן ניקוד או צמד
  2. סדרה הממחישה באמצעות הידיים והאצבעות את הצורה הגרפית של כל סימן ניקוד.

השילוב של שירי ההגייה העוברים מאות לאות, שבהם מומחשים בתנועה פעם צורת השפתיים ופעם הצורה הגרפית של כל סימן ניקוד, הופך את  הלימוד לא רק לחווייתי אלא לקליל ובלתי נשכח. אין עוררין על כך שתהליך המלווה בשירים, בתנועה ובתכנים מעניינים מסייע לקליטה והפנמה קלה של סימני הניקוד, שמותיהם, צורותיהם ותנועתיהם.

החוויה מתעצמת מכיוון שבמסגרת העבודה על מחזמר והתהליך הבימתי ביצוע שירי ההגייה נעשה בצורה תיאטרלית, כלומר: מוגזמת במקצת ומשעשעת.

לימוד קריאה

הילדים מקשיבים למחזמר שתכניו המאוירים והמושמעים מוקרנים על מסך.
לאחר ההפנמה הקלה של הסצנה המתחוללת והמילים הנאמרות, המנחה והתלמידים קוראים את הקטע יחד. התלמידים קוראים את המילים המודגשות, אלה שסימני הניקוד שלהם כבר נלמדו ונקלטו והמנחה קוראת את היתר. היא עושה זאת  ברוח התיאטרלית השורה עליה דרך קבע וסוחפת אחריה את הילדים הקוראים. בכל מערכה, לאחר שעוד סימן ניקוד או צמד נקלט במוחם של הלומדים, השתתפותם גדלה והשמחה רבה!

שלושת המחזות של 'במה לעברית' ללימוד קריאה ואיות נכון דרך משחק שירה, ותנועה, נמצאים במאגר התוכניות של משרד החינוך.
מספר התוכנית במאגר הכוללת את 3 התוכניות: 2692

אולי יעניין אתכם גם:

במה לעברית
חוכמת העברית

האוצרות החינוכיים שבמילים

השפה העברית בנויה משורשים. לכל שורש 3 אותיות שאפשר לשנות את סדרן ולבנות שרשראות של מילים שיש ביניהן קשר רעיוני. זוהי ייחודיותה של השפה העברית.

לימוד קריאה חוויתי
לימוד קריאה

משוב מבי"ס 'יהל"ם' באשדוד

מאת: חדוק רויטלמנהלת בית הספר  לכל מאן דבעי                                   

לימוד קריאה חווייתי
לימוד קריאה

משוב מבי"ס 'אמונים' בגבעתיים

מאת: איתן הגלילימנהל בית הספר בדימוס הנדון: המלצה לאומנית היוצרת – אירית בן צור אירית בן צור עבדה בבית ספרינו ככוריאוגרפית להצגות סוף השנה במשך