משוב מבי"ס 'אמונים' בגבעתיים

לימוד קריאה חווייתי

שתפו

מאת: איתן הגלילי
מנהל בית הספר בדימוס

הנדון: המלצה לאומנית היוצרת – אירית בן צור

אירית בן צור עבדה בבית ספרינו ככוריאוגרפית להצגות סוף השנה במשך 8 שנים רצופות.
אירית יצרה קשר חם עם התלמידים, עבדה בשיתוף פעולה פורה עם הבימאית, יצרה כוריאוגרפיות ששילבו יופי, הבעה גופנית ותיאטרליות ותרמה רבות להצלחת ההצגות. במהלך השנים התוודענו ל 3 תוכניות תיאטרליות לפיתוח מיומנויות הלשון דרך משחק ריקוד ושירה – פרי עטה של אירית בן צור והזמנו אותה לקיים אותן בבית ספרנו מספר פעמים.

להלן הסדנאות שהתקיימו בבית ספרנו – על פי סדר יצירתן.

קולות מממלכת האותיות – לתלמידי כיתות ג עד ו.

סדנה המעוררת את המודעות לשגיאות כתיב שמקורן באותיות שצליליהן דומים זה לזה.
הסדנה מבוססת על מחזמר מקורי שריתק את תלמידנו. הם קיבלו הזדמנות לשחק את הדמויות ולהביע מגוון של רגשות באופן קולי וגופני. הם למדו לצחוק, לכעוס, להשכין שלום, לשמוח, להיעלב ולפחד. הילדים אהבו את השירים והריקודים השזורים במחזמר והטמיעו עוגנים משמעותיים שסייעו להם להתייחס בכובד ראש לנושא, לאתר ולהפחית את השגיאות.

שרים ורוקדים עם האותיות – לתלמידי כיתות א ב

ההיכרות עם כל אות נעשית באמצעות שלל מילים שבהן האות נמצאת, היא כוללת הגייה ברורה  והיא מוטמעת באמצעות הסיפורים והשירים. אין לתאר את שמחת התלמידים כשהם מתבקשים לרקוד לצלילי השירים. סיפור המסגרת שבו האותיות הופכות לדמויות אנושיות המתמודדות עם נושאים הלקוחים מהמציאות המוכרת לתלמידים או ממחוזות הדמיון יוצרת הזדהות שמעמיקה ומשרישה את תהליך ההיכרות עם האותיות.

חוויות מארץ הניקוד – לתלמידי כיתות א ב

הסדנה הוזמנה לתלמידי החינוך המיוחד ולתלמידי הכיתות הרגילות אך עקב פרוץ הקורונה באותה עת היא התקיימה רק בכיתה א של החינוך המיוחד. מורת התלמידים וכל מי שנכח בשיעור גילה התלהבות משיתוף הפעולה של הילדים, משירי ההגייה היפים והמשמעותיים, מהטיול הדמיוני והמצחיק בארץ הניקוד ומתרומתה הגדולה של הסדנה לרכישת הקריאה.

ברצוני לציין שהתוכניות כולן כתובות בחרוזים ובשפה יפה המעשירה את אוצר המלים של התלמידים.
התכנים יפים ומעבירים מסרים נאים וחיוביים והם משולבים בחידות מאתגרות ומשעשעות המבססות
את רכישתן של המילים החדשות. השימוש בכל מיומנויות הבמה מרחיב את עולמם ונפשם של התלמידים.

שיתוף הפעולה עם המורים נעשה באמצעות חומרי עזר: ספרים מקוונים שאירית הוציאה לאור וחומרים שהיא שולחת במייל וזאת כדי שאפשר יהיה להמשיך את התהליך ולהעמיקו בין מפגש למפגש .

הסדנאות מאפשרות לתלמידים להכיר מקרוב ולאורך זמן  סופרת ומלחינה ששוזרת מעת לעת מידע על תהליך היצירה וההתלבטויות הכרוכות בו ולקבל השראה מביצועיה המעולים במשחק, בשירה ובריקוד.

אני ממליץ מאוד לאפשר לכל תלמיד ותלמידה באשר הם להנות ולשפר את מיומנויות הלשון באמצעות התוכניות הייחודיות של אירית בן צור

על החתום:
איתן הגלילי

אולי יעניין אתכם גם:

במה לעברית
חוכמת העברית

האוצרות החינוכיים שבמילים

השפה העברית בנויה משורשים. לכל שורש 3 אותיות שאפשר לשנות את סדרן ולבנות שרשראות של מילים שיש ביניהן קשר רעיוני. זוהי ייחודיותה של השפה העברית.

לימוד קריאה חוויתי
לימוד קריאה

משוב מבי"ס 'יהל"ם' באשדוד

מאת: חדוק רויטלמנהלת בית הספר  לכל מאן דבעי                                   

לימוד קריאה חווייתי
לימוד קריאה

משוב מבי"ס 'אמונים' בגבעתיים

מאת: איתן הגלילימנהל בית הספר בדימוס הנדון: המלצה לאומנית היוצרת – אירית בן צור אירית בן צור עבדה בבית ספרינו ככוריאוגרפית להצגות סוף השנה במשך