האוצרות החינוכיים שבמילים

במה לעברית
השפה העברית בנויה משורשים. לכל שורש 3 אותיות שאפשר לשנות את סדרן ולבנות שרשראות של מילים שיש ביניהן קשר רעיוני. זוהי ייחודיותה של השפה העברית.

שתפו

האוצרות החינוכיים שבמילים

מאת: אירית בן צור  – 'במה לעברית'

השפה העברית

מה אוֹצְרוֹת המילים? אוֹצָרוֹת! אילו אוֹצָרוֹת הן אוֹצְרוֹת? אוצרות מחשבתיים! למי מיועדים האוצרות? לכל יושבי כדור הארץ, אך בראש בראשונה לדוברי העברית! בידינו היכולת לשלוף מצירופי האותיות הייחודים של שפתנו  אוצר ועוד אוצר,לאמץ את המסרים הגנוזים בהם, לנהוג על פיהם, להנחיל אותם לדורות הבאים, לראות כי טוב ולהעבירם הלאה לכל תושבי הארץ שהיא בעצמה אוצר ולכל תושבי 'כדור הארץ' שכולם יזכו ב'דרך ארץ'. רק בשפתינו קיים הביטוי: 'אוצר מילים' כי המילים העבריות הן אוצר הגותי, מחשבתי וחינוכי ממדרגה ראשונה.

השפה העברית  בנויה משורשים. לא כך האנגלית, הצרפתית, הגרמנית, הספרדית והרוסית. כל שורש עברי הוא צירוף אותיות ייחודי שבו אצורים האוצרות המחשבתיים.לעיתים הם נסתרים, לעיתים נדמה שהם גלויים, שהאותיות מאותתות מול עינינו והאוצר הטמון בצירוף שלהן משורשי הווייתו זורח בנפשנו ומאיר את דרכנו, אך לא כך הם פני הדברים. גם הגלוי נותר פעמים רבות במחשכים ואין אנו קולטים את האור המהבהב, אין אנו שמים לב לקרן שנשלחת למוח העברי ומנסה להפציע. אולי משום שנחוץ כאן פענוח קל? להקדיש לרעיון הגלוי כביכול כמה רגעי חשיבה מתוך תשוקה עזה לגלות את מכמני השורש ומסריו. ישנם מסרים פשוטים וישירים למדי וישנם מסרים מורכבים החושפים את שני צידי המטבע, יש כאלה שמרפאים ויש  את אלה שמתריעים.

לא אדע איך ולמה החלו המילים לרקוד במוחי – להתגלגל ולהתהפך, עד אותו הרגע שהתחלתי להצמיח מכל צירוף אותיות שורשי עוד ועוד שורשים ומילים וראיתי את החוט הסמוי המחבר ביניהם. בספרו של עמוס עוז: 'סיפור על אהבה וחושך' הדמות של אביו נוהגת לשחק במילים והוקסמתי. אך רק שנים רבות אחר כך בסדנת התפתחות שבה השתתפתי, תהליכי הגלגול , ההתהפכות והפיענוח החלו להסתחרר במוחי.באופן טבעי וממכר.

מכוח מחשבותיי נוצר המופע הראשון  על חוכמת העברית ששמו: 'מילים יוצאות במחול',אחר כך כתבתי מופע שבו בקשתי להאיר יחסים בתוך משפחה: 'מילה נשית מילה גברית', מופע נוסף הדן בענייני בריאות נקרא: 'הבריאה האיברים ושתהיו לי בריאים' ומופע על חגי ישראל 'חגים ונעים'. הצפיחית שבדבש צבחינתי זה מופע שמועבר גם כסדנה אימונית: ושמו: 'הזמנה יומית לאושר' -התוכנית מובילה מהגמשה להגשמה. והיא בתוכי –  זורמת בדמי. בני גדל ברוח הזאת ויצא טוב. היא מתאימה להורים שההורות מעניינת אותם ככלי התפתחותי, להורים המכירים באחריות העצומה למפתחות שהם נושאים לעיצוב אופיים ועתידם של ילדיהם, להורים שמוכנים לאמץ את הרעיון שאחד המפתחות המשמעותיים ביותר נמצא במילים הנאמרות לאורך הדרך.

מתוך המסר המצוי באותיות ח.ש.ב, ברור שעל פי העברית לחשוב, זה הדבר החשוב ביותר. באמצעות המחשבה אפשר לחשב צעדים, להתחשב, ומה עוד? אם תשנו את סדר האותיות תגלו שחשוב לשבח! על פי מחקר פסיכולוגי שנעשה בארצות הברית על כל משוב שלילי אחד יש להעניק לילד/ה למען האיזון 7 משובים חיוביים. והרי משפתנו זה ברור שיש לשלשל את השליליות ולהתחייב לדבר אחד בלבד: לחיוביות. בתוכנית הזמנה יומית לאושר, מתאמנים על הרחבת והגמשת החשיבה  וזאת על ידי הסתכלות יומית על עצמנו והסביבה מנקודת מבט שונה. 6 נקודות מבט ייחודיות כמספר ימי החול היוצרות: מודעות להרהורים, יכולת לנהל אותן ולהובילן לכיוונים חיוביים, מעניקות כלים להתמודדות עם מצבי רוח ומשברים, וארגז של אוצרות לחינוך הילדים.

בהצלחה!

מה עוד?

המופעים והסדנאות מלווים בשירים מקוריים ובתנועה. הקהל משתתף במשחקי המילים ומופעל קלות בתנועה. מהניסיון רב השנים שהצטבר אפשר לומר שבכל מפגש ומפגש:הלב נרעש ונרגש והחיוך לא מש.

במה לעברית: מופעים לאירועים חברתיים ומשפחתיים, מופע אישי לימי הולדת,

סדנאות לילדים ותוכניות מקוונות לילדים ללימוד קריאה דרך משחק, שירה ותנועה.

אולי יעניין אתכם גם:

במה לעברית
חוכמת העברית

האוצרות החינוכיים שבמילים

השפה העברית בנויה משורשים. לכל שורש 3 אותיות שאפשר לשנות את סדרן ולבנות שרשראות של מילים שיש ביניהן קשר רעיוני. זוהי ייחודיותה של השפה העברית.

לימוד קריאה חוויתי
לימוד קריאה

משוב מבי"ס 'יהל"ם' באשדוד

מאת: חדוק רויטלמנהלת בית הספר  לכל מאן דבעי                                   

לימוד קריאה חווייתי
לימוד קריאה

משוב מבי"ס 'אמונים' בגבעתיים

מאת: איתן הגלילימנהל בית הספר בדימוס הנדון: המלצה לאומנית היוצרת – אירית בן צור אירית בן צור עבדה בבית ספרינו ככוריאוגרפית להצגות סוף השנה במשך