לימוד אותיות לילדי הגן ולכיתה א'

שרים ורוקדים עם האותיות

שתפו

לימוד אותיות לילדי הגן וכיתה א'
אירית בן צור – 'במה לעברית'

בריאת העולם

'יהי אור'! אמר האל ותהליך הבריאה החל. אותיות הצטרפו זו לזו והפכו למילים שבאמצעותם, גם בימינו, אפשר לברוא עולם, להגשים חלומות ולקשור קשרים. ללימוד אותיות לילדי הגן ובעת הצורך גם ללימוד האותיות לכיתה א' יש להתייחס בחרדת קודש, כי בריאת העולם של כל אחד מהלומדים והשתלבותם המוצלחת בחברה תלויים בתהליך הלימודי-התפתחותי של קריאה וכתיבה ובחוויות שהם יחוו. מה שנראה לנו כדבר מובן מאליו, הוא הדבר הפלאי ביותר והנשגב

עולם מרתק עומד מוכן ומזומן לאמץ את הפוסעים אל לב ליבה של המהות האנושית. ברגע שהמילים הכתובות יתחילו לאותת ולהפיח רוח חיים במוחם של ילדיכם ותלמידיכם, שער רחב ייפתח בפניהם לכמות בלתי נדלית של ידע, ספרי לימוד וקריאה, מדע ושירה, ספרי תפילה והגות ועוד. למסע החשוב הזה הומצאו ופותחו אמצעי לימוד רבים ומגוונים. ככל שתהיו מצוידים במגוון רחב יותר של אמצעי למידה ובים של אהבה ותחושת שליחות, הדרך תהייה חגיגית יותר, משמעותית, ומוצלחת.  

לימוד סדר האותיות

באיזה סדר עדיף ללמד את האותיות?
מסתבר שיש כמה דרכים ונטיותיה של הגננת או המורה הן שיקבעו את הסדר.

  1. על פי סדר האל"ף בי"ת המיתולוגי, הידוע, והאהוב.

שירים נכתבו והולחנו לטובת 22 האותיות העבריות. הלחן והמקצב מקלים על קליטת השמות.

  1. על פי נושאים הנלמדים

הקשר שנוצר עם מילים הסובבות סביב נושא מסוים הופך את התהליך לחווייתי.

  1. על פי הדמיון הגרפי הקיים בין האותיות ו  י  / כ  נ  / ד ז
    הקשרים פנימיים בצורה הגראפית של האותיות תורמים להטמעת הצורות.

'במה לעברית' מציעה לכם תוכנית חווייתית  ללימוד אותיות לילדי הגן וללימוד אותיות לכיתה א' :  שרים ורוקדים עם האותיות. את האותיות בחרנו להציב בסדר המקובל עם אפשרות לשינוי. לאחר דברי הקדמה המציגים את שמה של האות הממתינה לתורה ואת תכונותיה, היא עולה על הבמה ושרה שיר השזור במילים שבהן היא מופיעה. אין קשר עלילתי בין שירי האותיות לכן הסדר לא משמעותי. למען סיפור המסגרת מוטב רק להשאיר את האותיות אל"ף ותי"ו במקומן. המנון האותיות המלווה בתנועות והאהוב על הילדים ינחיל להם את הסדר הנכון.

דרך ההפקה של צלילי האותיות

שלבו בלימוד אותיות לילדי הגן ובלימוד אותיות לכיתה א' התנסות משחקית משעשעת בחקירת דרך הפקה של כל אות ואות. ישנן אותיות הבוקעות מהגרון ללא שימוש באיבר נוסף, לעיתים מתווספת הלשון. היכן בדיוק היא מונחת? ישנן אותיות שבהן נשתמש בשפתיים או בשפה אחת ובשיניים, ישנן אותיות הנעזרות רק בשיניים וכ"ו. בקשו מהילדים להגות את צליל האות ללא תנועת שפתיים כלומר כאילו שהיא מנוקדת בשווא, ולתת תשובות לשאלה הכפולה: מה מתרחש בחלל הפה בעת ההגייה ומי יוצר את הצליל? בהצלחה!

ניתן להשתמש בדרכי ההפקה כשיטה נוספת לקביעת סדר האותיות, הווה אומר: לחלק את האותיות לקבוצות שאופן הפקתן דומה. זו תהיה גם הזדמנות נפלאה להבחין בהבדלי ההפקה הקטנים בתוך כל קבוצה שכזאת היוצרים את השוני בצלילים.

לימוד האותיות ומילותיהן

זיהוי אות בתוך מילה, מהווה צעד נוסף ומקדם בלימוד האותיות. בדרך כלל הוא נעשה בד בבד עם לימוד האות. ויש 2 שיטות, נפוצות:

  1. לשייך את האות בשלב הראשון למילים שבהן היא מופיעה בראש מילה בלבד ורק מאוחר יותר לעבור למילים שבהן האות ממוקמת באמצע ואז בסוף. או להיפך: כשהיא בסוף ואחר כך כשהיא באמצע.
  2. לשייך את האות למילים שבהן האות מופיעה ללא קשר למיקום שלה.


במה לעברית

לתוכנית שרים ורוקדים עם האותיות נבחרה השיטה השנייה וזאת כדי ליצור מלכתחילה הרגל: להקשיב לכל המילה ולצליליה. הרגל זה יקל על הלומדים בהמשך הדרך: לצורך זה השלב של הפקת הצליל של האות בצורה מודעת – משמעותי ומסייע. הוצאתי מהכלל את האות אל"ף. בסיפור, בשיר ובחידון הציורי שלה היא ניצבת בראש מילה. הסיבה לכך היא הבלבול שעלול להיווצר בתחילת הדרך במילים שבהן האות א' הממוקמת באמצע או בסוף אין צליל (א' שקטה).

בתוכנית שרים ורוקדים עם האותיות ההיכרות עם האותיות נעשית בדרך ציורית, סיפורית, שירית ותנועתית. האותיות מוצגות כדמויות אנושיות שמספרות סיפורים, שרות ורוקדות. האות מצטיירת כדמות שאפשר לחבב ולהזדהות עם תכונותיה ומעשיה.

ההאנשה של האותיות יוצרת חוויה לימודית אחרת שמתממשת בהמשך הדרך גם בשלב של: לימוד ניקוד בדרך חווייתית. שם התוכנית המזומנת לתלמידי כיתות א'  ב' בנושא זה הוא: חוויות מארץ הניקוד. בתוכנית זו ללימוד ניקוד לילדים, סימני הניקוד הופכים לדמויות אנושיות משעשעות ביותר והתלמידים הופכים לשחקנים המשתתפים במחזמר והעוסקים תוך כדי החזרות בלימוד קריאה.

בתוכנית השלישית של 'במה לעברית' המיועדת לכיתות ג' ד' ושמה : קולות ממלכת האותיות   חוזרים התלמידים לאותיות, אך רק לאלה שעלולות לגרום לשגיאות כתיב. הווה אומר: צמדי האותיות שצלילן דומה או זהה. א ע  ט ת  ב ו  ח כ ק  ס ש  באותם אמצעים עלילתיים, שיריים, תנועתיים ותיאטרליים שאימצנו לצורך לימוד אותיות, לימוד ניקוד בדרך חווייתית ולימוד קריאה נתמודד עם השגיאות ונוביל את ילדיכם ותלמידיכם בשמחה ובבטחה לאיות הנכון.

אולי יעניין אתכם גם:

במה לעברית
חוכמת העברית

האוצרות החינוכיים שבמילים

השפה העברית בנויה משורשים. לכל שורש 3 אותיות שאפשר לשנות את סדרן ולבנות שרשראות של מילים שיש ביניהן קשר רעיוני. זוהי ייחודיותה של השפה העברית.

לימוד קריאה חוויתי
לימוד קריאה

משוב מבי"ס 'יהל"ם' באשדוד

מאת: חדוק רויטלמנהלת בית הספר  לכל מאן דבעי                                   

לימוד קריאה חווייתי
לימוד קריאה

משוב מבי"ס 'אמונים' בגבעתיים

מאת: איתן הגלילימנהל בית הספר בדימוס הנדון: המלצה לאומנית היוצרת – אירית בן צור אירית בן צור עבדה בבית ספרינו ככוריאוגרפית להצגות סוף השנה במשך