לימוד קריאה חוויתי

שתפו

לימוד קריאה  – בכיתות א'  ב'  ג'  ד'
מאת: אירית בן צור – 'במה לעברית'

לימוד קריאה בכיתה א'

בני יחידי עלה לכיתה א' ואימו יחידתו התמלאה חששות. מגיל חצי שנה אהב הילד לדפדף בספרים ולהקשיב לסיפורים. מגיל שנתיים, צעד אחר צעד, התבטא בחינניות ובעושר לשוני וגילה עניין בשפה העברית, באותיותיה, בחרוזיה ובסימנים המוזרים השזורים במילותיה. "רק שלא יאבד את אהבתו לספרים ואת הסקרנות הבלתי נלאית לשפתנו!" (חשש מס' 1)

אמא ששרה, מספרת וחוששת

מהרגע שהוא יצא לאוויר העולם לא הפסקתי לדבר אליו ולהמציא לו שירים. מכיוון שבגילאים הרכים המילים נקלטות ללא קו דמיוני המפריד בין מילים יומיומיות למילים גבוהות לא יצרתי הפרדה שכזאת. "ואיזו שפה הוא יאמץ בבית הספר?" (חשש מס' 2) "וכיצד הוא ינחל את האיות הנכון?" (חשש מס' 3)  זה היה החשש הטורדני ביותר, כי באותה עת נפלה החלטה במשרד החינוך לא לתקן שגיאות כתיב ולטאטא את הנושא מתחת לשטיח. (למרות שבכיתה לא היה שטיח)

ההתמודדות עם החשש משגיאות כתיב והתוצאה

נטלתי את המושכות בידיי והתיישבתי לכתוב מחזמר ששמו: קולות ממלכת האותיות לא כיכבו בו 22 אותיות אלא 11 אותיות בלבד והייתה גם מקהלת אותיות. (היא עדיין קיימת) גיבורות המחזמר הן האותיות: א-ע  ט-ת  ב-ו  ח-כ-ק  ס-ש  ומה משותף לאותיות הללו? לכל אחת מהן יש אות-אחות שצלילה דומה או זהה לצליל שלה וכידוע, זהו אחד הגורמים הנפוצים לשגיאות כתיב. 4 שנים ארכה הכתיבה וההלחנה של המחזמר. בני שהגיע לגיל 10 ליווה אותי בתהליך שכלל מחיקות רבות והמצאות אין ספור. הוא היה מקשיב לשינויים ולחידושים בחפץ לב ותגובותיו הטוו לי את הדרך.

אוצרות המחזמר

לבני מעולם לא היו שגיאות כתיב!!!! המחזמר העשיר את אוצר המילים הכללי שלו ואת מאגר המילים המשויכות לאות מסוימת. שהרי התכונות של כל אות במחזמר והפעולות שהיא מבצעת שאובות ממילים שבהן האות נמצאת. האות ע' למשל  היא עצבנית, כעסנית, מעורערת, עצובה וזועמת. היא נוטה להשתעל, לצעוק, להתעייף ולעפעף. המחזמר הנחיל לבני מילים מנוגדות, מילים לועזיות, משפחות מילים, כללי דקדוק בסיסיים, חרוזים וכ26 שירי אותיות.  הסיפור, הדמויות ודרך הכתיבה יצרו אצלו מודעות בלתי מעורערת לשגיאות (בניגוד למה שמשרד החינוך ביקש לעשות) והגבירו את תשוקתו שלא ליפול ברשת הטעויות.

כתיבה ללא שגיאות בכיתות ג' ד'

המחזמר "קולות מממלכת האותיות" הפך לכלי לימודי משמח לתלמידי כיתות ג'  ד' והועבר על ידי במועדוניות, בבתי ספר, בספריות ובמתנ"סים.

עולים לגן חובה, עולים לכיתה א' – לימוד אותיות בשירה וריקוד

באחת הספריות בהן העברתי את סדנת קולות ממלכת האותיות  בקשה ממני מנהלת הספרייה לכתוב תוכנית של שירים וסיפורים על כל האותיות כולן לקבוצה של ילדים שעלו ארצה לפני זמן לא רב. כך נולדה התוכנית המוזיקלית שמתרחשת בממלכת האותיות ושמה: שרים ורוקדים עם האותיות התוכנית שיצרתי לא התאימה – מבחינת הרמה השפתית לילדים מארצות הניכר, אך היא מתאימה ביותר לילדים הישראלים.

השפעת הריקוד והתנועה

הריקוד הוא מרכז עולמי ומקור יצירתי! הייתי רקדנית וכוריאוגרפית ורק אחר כך שחקנית, לימדתי ריקוד יצירתי המשלב תיאטרון ותנועה במשך 25 שנים. מטרות התנועות במחזותיי הן:

  1. להטמיע את המילים והעלילה בגוף
  2. ללמוד להביע תחושות ורגשות
  3. לשחרר את הנשמה
  4. לפתוח לילדים את שערי הקריאה בקלילות ובשמחה.

התוכנית שרים ורוקדים עם האותיות  יצאה לאור כספר מודפס, ספר אלקטרוני וקלטת וידיאו המשמשים ככלי עזר לגננות למורות ולהורים. לדברי הגננות שרכשו את התוכנית: לימוד אותיות לילדי הגן הפך מבחינתן לתהליך משמח, מגוון ומעשיר. שונה הדבר בבתי ספר: כשמדובר בלימוד אותיות לכיתה א', התהליך מלווה בדרך כלל בהנחיה שלי.

משכללת את לימוד הקריאה בכיתות א' ב' – לימוד ניקוד לילדים

שנים רבות עברו חלפו ויום אחד פנתה אלי אחיינית שלי וספרה לי בדאגה שהבת שלה שהייתה אז באמצע כיתה ב' מתקשה בקריאה והיא תוהה אם אוכל לעזור לה. כך החל תהליך מופלא של כתיבת המחזמר השלישי שלי: חוויות מארץ הניקוד היה זה מסע מרתק ומחבק כשבליבי בוער הרצון לקדם את הילדה האהובה בקריאה וזאת מבלי לפגוע בדימוי העצמי שלה שהתערער עקב קשייה בקריאה. סימני הניקוד הפכו לדמויות משעשעות, דיאלוגים נכתבו, שירים ומנגינות נוצרו, עשינו חזרות והכנו קטעים להצגה בפני ההורים. הייתה זו תקופה יצירתית, מרגשת ומפתיעה. התוכנית שנוצרה פותחת לילדים דלת ללימוד ניקוד בדרך חווייתית . הילדה לא רק למדה לקרוא אלא גם להגות את המילים בצורה ברורה ולהתבטא והיא התאהבה לא רק בקריאה אלא גם בהקראה – על כך יעיד אחיה הצעיר שהיה אז בן 4. אחותו הפכה למספרת הסיפורים הפרטית שלו לפני השינה.

לימוד קריאה בדרך חווייתית שעוקפת את הקשיים והתסכולים

בשיעורי 'במה לעברית' התלמידים נמצאים על במה דמיונית, הופכים לשחקנים, בונים דמויות, שרים ומתנועעים. בו בזמן הם לומדים לקרוא, להביע, להתבטא ולהבין את הנקרא.  מזמן לזמן הם מציגים קטעים למנהלת ולבעלי תפקידים. כשמדובר בשיעורים פרטיים הילד/ה ואנוכי מציגים את הקטעים. הילדים מרוכזים במשחק, בשירה, בריקוד ובאהבת הבמה ועל הדרך הם מכירים את האותיות ואת סימני הניקוד, לומדים לקרוא, נעשים מודעים לאותיות שצלילן זהה ומצמצמים את שגיאות הכתיב.

שלושת המחזות שיצרתי ללימוד קריאה ואיות נכון באמצעים תיאטרליים, זכו במכרז של משרד החינוך והוכנסו למאגר התוכניות.
המספר במאגר הכולל את 3 התוכניות: 2692

אולי יעניין אתכם גם:

במה לעברית
חוכמת העברית

האוצרות החינוכיים שבמילים

השפה העברית בנויה משורשים. לכל שורש 3 אותיות שאפשר לשנות את סדרן ולבנות שרשראות של מילים שיש ביניהן קשר רעיוני. זוהי ייחודיותה של השפה העברית.

לימוד קריאה חוויתי
לימוד קריאה

משוב מבי"ס 'יהל"ם' באשדוד

מאת: חדוק רויטלמנהלת בית הספר  לכל מאן דבעי                                   

לימוד קריאה חווייתי
לימוד קריאה

משוב מבי"ס 'אמונים' בגבעתיים

מאת: איתן הגלילימנהל בית הספר בדימוס הנדון: המלצה לאומנית היוצרת – אירית בן צור אירית בן צור עבדה בבית ספרינו ככוריאוגרפית להצגות סוף השנה במשך